Sotesta 6: Reseptit ja rikollisuus
Väitän, että lähes jokainen (terveyskeskuksessa
työskentelevä) lääkäri rikkoo lakia päivittäin. Kuten aina, rikoksen klassiset
motiivit raha ja rakkaus ovat tässäkin pääroolissa. Rahaa ei ole
lisähenkilökunnan palkkaamiseen, tietojärjestelmät eivät toimi, on kiire ja täytyy hutiloida. Rakkaus lajiin
eli lääkäreiden halu auttaa potilaita pitää ongelman piilossa. Asia on
vaihtelevasti tiedossa esimiehillä, joten lakia rikotaan työnantajan
hyväksynnällä ja usein jopa pyynnöstä. Kuopion päivystyksen hoitajilla tuli
mitta täyteen tänä kesänä ja asia nousi otsikoihin, kun hoitajat aivan
oikeutetusti kieltäytyivät työjärjestelyistä, jotka vaarantavat
potilasturvallisuuden.
Mitä jos lääkäritkin tekisivät ryhtiliikkeen? Aloittaa voisi reseptinuusinnoista,
joissa lainsuojattomuus pahiten rehottaa. Asia nousi keskusteluun tänään lääkkeiden väärinkäyttöön liittyen. Terveydenhuoltolaki ja laki sähköisistä lääkemääräyksistä asettavat toiminnalle säännöt. Tiesitkö, että todellisuudessa
ei ole mitään erillistä reseptin uusintaa, vaan kyseessä on aina lääkemääräys.
Tämä tarkoittaa, että allekirjoittanut lääkäri ottaa vastuun lääkkeen
määräämisestä ja siten myös sairauden hoidosta ja potilaan kokonaislääkityksen
arviosta. Mitä lääkärin käytännössä pitäisi tehdä sähköisen
uusimispyynnön vastaanottaessaan?
Ensin katsotaan, mikä on uusittava lääke. Mihin vaivaan se
on tarkoitettu? Onko se tarpeellinen? Onko annostus sopiva? Kysymyksiin vastatakseen lääkärin täytyy
avata potilaan sairauskertomusmerkinnät potilastietojärjestelmästä. Tämä vaatii
sen, että kyseinen lääkäri työskentelee paikassa, jossa potilaan sairautta
hoidetaan. Esimerkiksi erikoissairaanhoidossa olevan astmaatikon lääkkeitä ei
terveyskeskuslääkäri voi uusia, ellei hänellä ole minimissään pääsyä
sairaalalääkärin merkintöihin. Kanta-arkisto on osaltaan auttanut tätä, mutta
sen ja ylipäänsä tietotekniikan ongelmat ovatkin sitten toisen kirjoituksen
aihe.
Allekirjoittamalla lääkemääräyksen eli uusimalla reseptin
lääkäri ottaa samalla vastuun kokonaislääkityksestä. Tässä tulee
haastavin osuus. Kokonaislääkityksen arvioimiseksi lääkärillä tulisi olla tiedossaan
kaikki potilaan käyttämät lääkkeet. Sähköisen reseptin olemassaolo lähtökohtaisesti
helpottaa tätä, mutta ilman potilaan suullista suostumusta lääkärillä ei ole
oikeutta katsoa reseptikeskuksesta muiden lääkäreiden kirjoittamia reseptejä.
Jos uusimispyyntö lääkkeestä on jätetty sähköisesti, täytyy lääkärin soittaa
potilaalle suostumuksen saadakseen.
Oletetaan, että lääke on nyt arvioitu sinänsä sopivaksi
kyseiseen vaivaan ja muiden käytössä olevien lääkkeiden kanssa. Ennen
lopullisen lääkemääräyksen tekoa täytyy vielä arvioida tarvittava lääkepakkausten
määrä tai reseptin voimassaoloaika. Tämän määrittämiseksi täytyy olla
suunnitelma siitä, milloin potilaan sairauden tila tulee seuraavan kerran
arvioida esimerkiksi kontrollikäynnillä tai laboratoriokokein. Kun tämä on selvä, voi lääkäri allekirjoittaa
määräyksen. Lopuksi tehdään vielä mahdolliset merkinnät sairauskertomukseen.
Terveyskeskuslääkärin virtuaaliselle pöydälle voi hyvin
tulla 20 reseptin uusimispyyntöä yhtenä päivänä. Osa reseptinuusinnoista on
yksinkertaisia, mutta klikkailuihin ja eri tietokantojen avaamiseen kuluu jo
useita minuutteja tekstien lukemisesta puhumattakaan. Keskimäärin voitaneen arvioida,
että terveyskeskuksessa reseptin uusimiseen lain ja asetusten mukaisesti kuluisi
vähintään 8minuuttia/potilas (yhdellä potilaalla voi olla monta lääkettä). 20
reseptin uusimiseen kuluisi siis yli 2 tuntia. Todellisuudessa lääkärin työpäivästä
on varattu tähän yleisesti 0-30minuuttia.
Yllä kuvattu prosessi toteutuu lain ja asetusten mukaan
erittäin harvoin, jos koskaan ainakaan potilaan suullisen luvan osalta. Niinpä lääkärit rikkovat lakia. Asia on sinänsä
tiedossa, kysymys on resurssipulasta, mutta seuraamuksista vaietaan. Valvova viranomainenkin (Valvira) sanoo,
että kiire ei ole pätevä selitys virheen sattuessa. ”Kiirettä lääkärillä ei ole
niin paljoa, etteikö hän ennättäisi arvioida mitä potilaalle tekee.” Ei saisi
olla. Mutta kun on. Reseptien uusimiseenkin pitäisi
varata sellaiset resurssit, että kiireen
aiheuttamat virheet saadaan minimoitua ja potilaat turvallisesti
hoidettua. Vaihtoehto on kutsua kaikki reseptiä tarvitsevat potilaat
vastaanotolle.
Joko olisi aika tehdä ryhtiliike? Joko lakeja
täytyy ryhtyä noudattamaan tai niitä täytyy muuttaa. Järjestelmässä on paljon kohtia, jotka tekevät mm tästä reseptinuusintaprosessista aivan liian hitaan. Potilasturvallisuuden
vaarantuminen ei ole hyväksyttävä kiireen ”lieveilmiö”, lääkärin omasta lainsuojattomuudesta puhumattakaan. Väitän,
että jos eräänä syksyisenä maanantaina kollegat ryhtyvät uusimaan reseptejä
lain ja asetuksen mukaan, keskiviikkoon mennessä useat terveysasemat ja poliklinikat olisivat
kaaoksessa ja suuri osa potilaista jäisi
silti ilman lääkkeitään.
Tämä on niin totta! Tulevaisuudenuskoni kuitenkin vahvistuu, kun huomaan, että joku uskaltaa ottaa kissan pöydälle.
VastaaPoistaNäkemykseni mukaan resursseja vapautuu juuri siitä, että potilaan kaikki reseptit uusitaan samalla kertaa, potilaan läsnä ollen ja samalla kirjoitellaan ja ohjeistuksen mukainen hoitosuunnitelma.