Sotesta 2: Ensihoito ja talous
Oli ajatus aloittaa sote-paketin purku kivijalasta eli
perusterveydenhuollosta ja yleislääkäreistä. Uutisvirtaan pukkaa kuitenkin
juttua paikallisista ensihoitosäästöistä, niinpä mennään takaperin puuhun ja
aloitetaan jäävuoren huipusta. Ja vaikka parhaani tein tiivistämisessä, ei tästä tämän lyhyempää saanut.
Ensihoito, sairaalan tai hoitolaitosten ulkopuolella
tapahtuva hoito, on kehittynyt valtavasti viime vuosikymmeninä. Historiassa
ambulanssi oli yhtä kuin sairaankuljetus, joka pääosin ”load and go” eli ”lastaa
ja kuskaa” –periaatteella kuljetti sairaita kohti hoitopaikkaa. Vähitellen
ambulansseihin saatiin lisää välineistöä ja varsinainen ensihoito alkoi
kehittyä. Nykyään, lain ja asetuksen mukaan, ensihoidon periaate on usein
nimenomaan ensi hoitoa, jossa kantava ajatus onkin ”stay and play” eli ”jää ja
pelaa”. Kyse on useamman toimijatahon muodostamasta hoitoketjusta. Ensihoidon
järjestämisvastuu oli ennen kunnilla, mutta nykyään sairaanhoitopiireillä, tulevassa
sotessa maakunnilla.
Ensihoidon kehityksen on mahdollistanut moni asia.
Lääketiede ja teknologia ovat kehittyneet harppauksilla, ja yhä useampiin
vaivoihin on vähintään kannettava tutkimusvälineistö, usein hoitovälineistökin
ambulansseihin sopivassa muodossa saatavilla. Ensihoitohenkilöstön koulutus on asetuksella
säädeltyä, kattavaa ja erityisesti ns hoitotason (eli parhaimman
varustelutason) ambulansseissa pystytään huomattavan tasokkaaseen henkeä ja
terveyttä pelastavaan hoitoon. Hoitoketjuja on hiottu tutkimusnäyttöön
perustuen ja sähköiset palvelut mahdollistavat esimerkiksi potilastiedon
lähettämisen lääkärin nähtäväksi suoraan kentältä. Yhä useammin potilasta ei
edes tarvitse kuljettaa hoitoyksikköön, vaan tarvittava apu saadaan annettua jo
"kentällä".
Mennään käytäntöön ja lähestytään ensihoidon merkitystä tuoreen esimerkkitapauksen kautta. Työntekijä, sanottakoon vaikka Heikiksi 60v, tuupertuu
aamulla klo 8.30 työpaikallaan. Lähellä on onneksi työkaveri, joka näkee tapahtuneen
ja soittaa 112. Heikki hengittää, joten hätäkeskuksen (HäKe) ohjeiden mukaan elvytystä ei tarvita, mutta ambulanssi saapuu tehtävälle kiireellisenä.
Työkaveri osaa sanoa HäKeen Heikin valitelleen huonoa oloa rinnassa jo töihin
tullessaan. Ambulanssin saavuttua Heikki on tajuissaan, mutta kivulias. Ensihoitajat
ottavat potilaalta mm EKG:n eli sydänfilmin, joka lähetetäänkin sähköisesti
suoraan päivystävän kardiologin (sydänlääkärin) mobiilinäytölle sairaalaan 20km
päähän. Tilanne on selvä: Heikillä on akuutti sydäninfarkti. Heikki saa
akuuttilääkkeet ambulanssissa, samalla kun sairaalassa tiedetään jo
valmistautua Heikin saapumiseen. Noin 5h myöhemmin Heikki soittaa itse sairaalasta
esimiehelleen, että sepelvaltimo (sydänlihakselle verta vievä suoni) oli
tukossa mutta on nyt avattu ns. pallolaajennuksella. Nopean toiminnan ansiosta
ennuste näyttää erittäin hyvältä. Sydäninfarktiin kuolleisuus Suomessa työikäisten
keskuudessa on noin 15%.
Heikin tapauksessa vasteajat olivat lyhyitä kaikissa
portaissa: oireiden ilmaantuminen -> soitto 112 -> ambulanssin saapuminen
-> ensihoitohenkilöstön tilannearvio -> EKG ja siitä nähty diagnoosi
-> ensihoidon aloittaminen -> tarkoituksenmukainen hoito sairaalassa.
Valtimotukkeumat (sydän- ja aivoinfarktit) ovat terveystalouden näkökulmasta yksi
kriittisimpiä esimerkkejä hoidon saatavuuden merkityksestä. Potilaan toipumisen
kannalta ero on kuin yöllä ja päivällä riippuen saavutettavuusajasta eli siitä,
pääseekö potilas avun äärelle 30 minuutissa vai 3 tunnissa oireiden alusta. Mitä
jos ambulanssin saapuminen olisi Heikin tapauksessa kestänyt merkittävästi
pidempään? Yksilötasolla tätä ei tietenkään kannata jäädä märehtimään, mutta
yleisen tason keskustelussa asia on syytä pitää esillä ensihoidon vasteajoista ja
hoidon saatavuudesta keskustellessa.
Heikki saanee alkuun lyhyehkön (noin 1kk) sairausloman,
josta osa kustannuksista tulee työnantajan maksettavaksi, osa menee Kelan rahoista
eli sosiaalimenoista. Jos/kun Heikille jää suorituskyvyn vajautta, voi olla,
ettei hän noin 60v ikä huomioiden enää pysty palaamaan työhönsä lainkaan. Tässä
tapauksessa menetetään kyseisen työntekijän jäljellä olevat työvuodet sekä
työpanoksen että ansiotuloverojen osalta. Lisäksi työnantajalle tulee ns. varhe–maksut työntekijän ”liian aikaisesta eläköitymisestä” johtuen. Heikki tarvitsee lääkkeitä, hoidon
seurantaa ja tutkimuksia kokonaisterveydentilasta riippuvan suunnitelman mukaan loppuelämänsä. Lääkekustannukset
jakaantuvat Heikin ja Kelan maksettaviksi.
Nykytilanteessa Heikin kotikunnalle tulee lasku
ensihoidosta, jatkon sairaalahoidosta ja/tai terveyskeskuslääkärin
kontrollikäynneistä (loppuelämän). Jos hoidon viive olisi ollut pidempi ja
siitä johtuen toipuminen huonompi, tämä loppulasku olisi kymmeniä kertoja
suurempi. Merkityksen elämänlaadulle voi jokainen itse arvioida.
Yksinkertaista, eikö?
Tulevan sote-ehdotelman ajatus on, että rahoituksen
monimutkaisuudesta päästään eroon ja raha tulisi ja menisi mielellään yhden kanavan
kautta. Tämä toivottavasti tarkoittaisi sitä, että (maa)kunta tulisi varsinaisen
hoidon kustannusten lisäksi osaltaan vastaamaan myös esim. sairaseläkekustannuksista.
Ennen kaikkea: uudessa sotessa koko tapahtumaketjun kaikki kustannukset
olisivat saman hallinnon alla ja siten eri osioiden vaikutukset toisiinsa paremmin
päättäjien nähtävillä (lue: sama budjetti). Tästä kuntabudjetoinnin haasteesta kirjoitin jo toisesta näkökulmasta aiemmin täällä. Tulevaisuuteen kaavailtu maakuntatason kokonaisvaltainen budjetointi toivottavasti motivoisi sairauksien
mahdollisimman hyvään ja varhaiseen hoitoon sekä ennen kaikkea
ennaltaehkäisyyn. Tässä ensihoidon laatu ja saatavuus on hyvänä esimerkkinä.
Jos lasku Heikin sairaseläköitymisestä tulisi kotikunnan maksettavaksi, olisiko
valtuustolla erilainen näkemys esimerkiksi ensihoidon kuluihin?
Vertailulukuina heitettäköön, että Päijät-Hämeessä yritetään
nyt löytää noin miljoonan euron säästöt ensihoitoon. Yksin Heikin varhe-maksu
ja sairaseläkkeet maksavat yhteensä arviolta reilut 100 000 euroa. Sepelvaltimon
pallolaajennustoimenpiteen & jatkohoidon hinta liikkunee noin 10 000 euron
tietämillä yhdellä hoitoreissulla. Mitään muuta liitännäisapua (kuten esimerkiksi kuntoutusta) tähän
ei ole laskettu. Sydäninfarktin saa vuodessa Päijät-Hämeen kokoisella alueella
noin 1000 ihmistä, joista työikäisiä arviolta 200. Koko esimerkkitapauksen ennaltaehkäisyn mahdollisuuksiin täytynee pureutua
erillisessä kirjoituksessa.
Ensihoito näkyviltä osin on ambulansseja. Moni suomalainen
ei koskaan elämässään tarvitse ambulanssia ja hyvä niin. Ensihoitoa avustavat ensivasteyksiköt (pelastustoimi). Poliisikin nivoutuu tähän kokonaisuuteen. Tämä kirjoitus oli
nyt pintaraapaisu ensihoitoon talousnäkökulmasta. Erillisen postauksen
ansaitsisi ensihoidon merkitys ja tilanne suhteessa sosiaali- ja terveydenhuollon
nykytilaan eli mistä ensihoidonkin kustannukset syntyvät.
Se lienee kaikille
selvää, että kun on hätä ja apua tarvitsee, sitä toivoo saavansa mahdollisimman
pian.
Jos kiireessä ja tunteenpalossa faktat lipsuu, laita palautetta!
VastaaPoistaKiitos Henni tästä tekstistä.
VastaaPoistaTosi hyvää pohdintaa. Odotan innolla pth-kirjoitustasi.
VastaaPoista